Binnen een team kun je alleen echt goed samenwerken wanneer je ook goed met elkaar communiceert. Dit komt niet alleen het team zelf ten goede, maar ook de hele instelling of het hele bedrijf én natuurlijk de klanten/patiënten/cliënten. Maar goed communiceren is niet altijd even eenvoudig. Want iedereen brengt zijn eigen communicatiestijl in, luistert door zijn eigen filter naar wat er gezegd wordt en vindt iets van de manier waarop.
In de teamtraining ‘communicatie en feedback’ gaan we op een actieve, onderzoekende en positieve manier aan de slag met communicatie.De training wordt op maat gemaakt. Zodat deze zo goed als mogelijk aansluit bij jullie directe werksituatie. De training duurt altijd twee dagen, met minimaal een week tussen de twee trainingen. Dit kan ook worden verspreid over vier dagdelen, ook dan met een week tussen de dagdelen. In het laatste dagdeel van de training oefenen we, op een laagdrempelige en veilige manier, casussen met een trainingsacteur.
De volgende onderwerpen komen minimaal aan bod:
- De verschillende communicatiestijlen binnen het team
- Communiceren vanuit verschillende rollen (Transactionele Analyse)
- Echt luisteren, ook naar wat er niet wordt gezegd
- Het gevaar van aannames en invullen
- Communiceren op inhouds- of op betrekkingsniveau
- Het schema van waarnemen, denken en handelen binnen communicatie
- Zelfbeeld en de wisselwerking met de ander
- De kracht van feedback
Na afloop kun je als team:
- Beter samenwerken vanuit je professionele rol
- Met minder oordeel met elkaar communiceren
- Beter luisteren naar elkaar
- Elkaar op een respectvolle wijze aanspreken op gedrag
- Beter feedback ontvangen
- Je eigen grenzen beter aangeven en bewaken
Een actieve en verdiepende training voor elk team dat communicatie serieus neemt.